-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15493 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

اينجانب جهت خريد منزل مبلغي را زا بانك وام گرفته ام كه باز پرداخت آن 15 ساله مي باشد ومبلغي رااز بستگانم قرض كردم كه حدوداً 2 ميليون ريال است . درسال 80 و 1381 هنگاميكه سهمين مبارك درخمس با روحاني شركت صحبت شد وليست كه مربوط به بدهكاري وبستانكاري بصورت ريالي منظور شده بود كه مبلغ بدهكاري بيشتر بود وايشان بيان داشته مبلغ بدهكاري منظو نمي شود ، مبلغي را جهت پرداخت سهمين مبارك مشخص نمودند درخصوص سال 82 دفتر آيت الله بهجت گفتند خمس تعلق نمي گيرد لطفاً درخصوص بدهي كه جهت سال 1381 مشخص شده است چه حكمي دارد؟
بااين فرض سؤال ،خمس منزل لازم نيست .
استفتاآت ج1 ص363 مسئله 58
به شرط آنكه خانه مورد نياز شما باشد واضافه نباشد .
استفتاآت ج1 ص357 مسئله42
درمورد قرض : اگر پول قرض گرفته شده براي منزل بوده وشما نياز به همين منزل داريد وهرچند قرضها را پرداخت نمائيد به آن پول كه داده شده هم خمس تعلق نمي گيرد مگر قرض گرفته شده پس انداز باشد اگر پس انداز مي باشد هرچقدر از قرضها پرداخت نموده ايد وپس ا نداز شده خمس باشد اگر پس انداز مي باشد هرچقدر از قرضها پرداخت نموده ايد وپس انداز شده خمس دارد ووامش هم همينطور است ، هرچقدر از وامها پرداخت شده وپس انداز مي باشد بايد خمس اورا بدهد اگر پس انداز نشد خمس ندارد . خلاصه اگر قرض گرفتن وپول وام براي منزل بوده ونياز شما به آن منزل بوده است خمس ندارد والا آنچه پرداخت شد وپس انداز مي باشد بايد خمس بدهد و وام خمس ندارد وهرمقدار از اقساط آنكه بين سال پرداخت شود به حساب مؤونه سال كسر مي شود.
استفتاآت ج1 ص366 مسئله 67

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.